حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

حبذا ...

از مقامات تبتّل تا فنا .. پلّه پلّه تا ملاقات خدا ..

مشخصات بلاگ
حبذا ...

لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی
تبارکت تعطی من تشاء و تمنع
الهی و خلّاقی و حرزی و موئلی
الیک لدی الاعسار و الیسر افزع
الهی اذقنی طعم عفوک یوم لا
بنون و لا مال هنالک ینفع
...

بایگانی

هرچه بپوشیم پدیدارتر است ...

چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۰۳:۵۰ ب.ظ

(1)

یکی از دینامیک های اساسی این دنیا در مکانیزم خواستن است. انگار اگر به او ایمان داشته باشی و دلت از دنیا چیزی را بیش از حد بخواهد نمی دهند. هرقدر هم بکوشی نمی شود. باید رهایش کنی تا بدهند. به محض آنکه دیگر نخواهی من حیث لایحتسب می رسد. به از آن که فکر می کرده ای. از دست باید شست تا به دست آید. حکایت درخشانی است از وحی الهی به داوود نبی علیه السلام:

 قالَ اَمیرُالمُؤمِنین علیه السلام: اَوْحَى اللّه ُ اِلى داوُودَ: یا داوُودُ! تُریدُ وَ اُریدُ وَ لایَکُونُ اِلاّ ما اُریدُ ، فَاِنَ اَسْلَمْتَ لِما اُریدُ اَعْطَیْتُکَ ما تُریدُ وَ اِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِما اُریدُ اَتْعَبْتُکَ فیما تُریدُ وَ لا یَکُونُ اِلاّ ما اُریدُ.

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: خداوند متعال به حضرت داود علیه السلاموحى فرمود: اى داود! تو مى خواهى، من هم مى خواهم ، ولى جز آنچه من مى خواهم نمى شود. پس اگر تسلیم آنچه من مى خواهم بشوى، آنچه را هم تو مى خواهى عطایت مى کنم. امّا اگر تسلیم آنچه من مى خواهم نشوى، در آنچه خودت مى خواهى تو را به رنج مى افکنم و جز آنچه هم که من بخواهم نخواهد شد .. 

(2)

و حکمت عمیق دیگری است در راه و رسم دوست داشتن. و رشته مغیلانی که در پای آن می روید. می گویند زندانبان به یوسف گفت: من تو را دوست دارم! یوسف گفت: هر بلایى به من رسیده ، از دوست داشتن است . خاله ام مرا دوست داشت، مرا دزدید. پدرم مرا دوست داشت، برادرانم به من حسادت ورزیدند . همسر عزیز مصر ، مرا دوست داشت ، مرا به زندان انداخت. در زندان به خدا شکوه بردم که: پروردگارا! من به چه جرمى گرفتار زندان شدم؟ وحی آمد که: تو آن را انتخاب کردى ، آن هنگام که گفتى: "پروردگارا! زندان ، برایم دوست داشتنى تر است از آنچه مرا بدان مى خوانند" ..

(3)

شعری که امروز سهم غروب خسته ی نیمِ آذر شد از منزوی بود. "من زخمی دیروزم و بیزارم از امروز/ وز آنچه می نامند فردا، نا امیدم ... "

.

.

.

  • ۹۸/۰۹/۱۳
  • ح.ب

نظرات  (۹)

  • سورنا قادری
  • سلام !!

    وبلاگ خوبی دارید . 

    لطفا وبلاگ ما رو هم ببینید و دنبال کنید . 

    hamdamha.blog.ir

    تشکر

  • سورنا قادری
  • سلام !!

    وبلاگ خوبی دارید . 

    لطفا وبلاگ ما رو هم ببینید و دنبال کنید . 

    hamdamha.blog.ir

    تشکر

  • واقعیت سوسک زده
  • من یک چیز دیگر را در این حین فهمیده ام  اگر بخواهی و چیزی را که می خواهی وجه منفی داشته باشد سریع میرسی و ملامتش برایت می ماند ولی اگر چیزی را که می خواهی وجه مثبتی داشته باشد نمیرسی تا آرزویش بدلت بماند.

    حالا اگر می خواهید بگوئید منفی و مثبت از نظر من با خدا فرق می کند می گوئم همان مثبت مطلق هم همینطور است . نتیجه اینکه این روزها ورد زبانم این است که؛

    غرض رنجیدن ما بود از دنیا که حاصل شد!

    سلام خوشحالیم که دوباره نوشتید. من هم تجربه کرده ام و می دانم که باید رها کنم اما چه سخت است رها کردن

    متشکرم... خیلی به جا بود... 

    سلام جناب حبذای عزیز چقدر دلمان تنگ شده بود برات این قسم نوشتنتان. واقعا که حقیقت است که هرچه می کشیم از دوست داشتن است. و زندگی و اساس آزادگی دل بریدن از دنیا و دلسپردن به صاحب دنیاست. باشد که ما هم بیاموریم

    کمتر می نویسید؛ چرا!؟

    " چه روزی هاست پنهانی... جز این روزی که می جویی‌!"

    کامنت ف

    "چه روزی‌هاست پنهانی...جز این روزی که می‌جویی!"

    قشنگ بود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی